onsdag 14 augusti 2013

2008 Colombaia Rosso Toscano


Häromveckan drack jag Colombaias bianco och gillade det vinet skarpt. Igår blev det prodocentens rosso. Vinet är en blandning på 80% sangiovese och resten colorino, malvasia nera och canaiolo.

Jag kommer direkt på god fot med 2008 Colombaia Rosso Toscano. Doften börjar berätta bra historier och det är bara att slå sig till ro och lyssna. Den talar med ett mustigt och jordnära språk, uttrycksfullt, rikt och väjer inte för ett och annat kraftuttryck. Här finns en del animaliska toner och lite lätt naturvinsfunk, hallon, mörka körsbär och örter. Mineralerna är tydligt framträdande. Om jag fått vinet blint är det inte omöjligt att jag hamnat i Södra Rhône.

Nåväl, hur tillltalande doften än är  så ska det här vinet drickas. På något sätt känns det helt självklart att smaken är en klockren spegling av doften. Här var vi ett behagligt, tillbakalutat vin som med bra balans. Bra frukt, bra syra och ett väl integrerat tanninpaket. Väldigt drickvänligt och mer rustikt än elegant. Precis som jag vill ha det. För det mesta.

Inga kommentarer: