torsdag 14 januari 2016

2015 års budgetviner

Bloggen heter ju Billigt Vin och när den startade var tanken att skriva om schyssta viner som inte kostade skjortan. En reaktion mot vinsnobbism, och en idé om att det inte behövde vara så väldigt märkvärdigt med vin.Det gick som det väl brukar gå. I takt med att intresset ökade ökade också gränsen för vad jag var beredd att betala för en flaska vin och någonstans gick väl själva grundidén förlorad. Jag tänker inte gå tillbaka till att enbart dricka Billigt Vin men vill ändå påminna om att det fortfarande går att få kul vinupplevelser för en liten peng. Därför handlar inte min års-lista om de bästa vinerna jag druckit under året eller de största vinupplevelserna utan istället om bra billiga viner.


Så här följer en totalt osexig lista på ett gäng viner som gett mig en massa drickglädje under året och som inte kostat skjortan. Och det är vin på riktigt. Gedigna hantverksprodukter. Jag satte en gräns vid 150 kr och kanske den överskrids något i ett eller annat fall. Inga viner att flasha på instagram och därför får inlägget bli utan bild. Däremot kommer jag generöst tala om var man kan införskaffa vinerna, tvärtemot gällande instagram-etikett.

NV Domiane Pegau Plan Pegau

Förmodligen det vin jag druckit flest flaskor av under året. Gjort på grenache och en del annat, från olika årgångar dessutom. Schysst frukt, rejält funkigt, bra syra och tydliga tanniner men framförallt en totalt livsbejakande vin. Inget att analysera, massor att älska. Köps hos Superbest i Charlottenlund för en dansk hundring. VPK2881 skrev om vinet för snart fem år sedan och sa väl precis allt det som behöver sägas.

2010 Anzivino Costa della Sesia Nebbiolo

Jag hyser den största respekt för producenter som lägger ner stor omsorg på sina instegsviner. Här får man en prefekt drickmogen och tillgänglig nebbiolo för 99DKK. Säljs av Winewise/Terroiristen/Vinocultura

NV Casa Belfi Prosecco Colfondo

Ibland får systembolaget till det. Eller ja, jag vet inte hur mycket cred de egentligen ska ha. Det är Barbro Guaccero som plockar hem och möjligen är det så att SB's volymer gör det möjligt att sälja detta för 109 SEK, det lägsta priset jag sett någonstans. Hursomhelst så försvann min låda i ett nafs och jag tror det är en upplevelse jag delar med många. Slut i lager men lär nog dyka upp igen. Vågar man hoppas på att Barbro plockar hem även Casa Belfis mousserande raboso och den amforajästa colfondon som fått sju dagars skalkontakt ?

2013 Gino Pedrotti Nosiola

Gino Pedrottis viner påminner inte riktigt om någon annans viner. De är lite rundare, lite vänligare och lite mjukare. Han skördar sent och vill inte ha för mycket syra i vinerna. Rikt, nötigt med honung och tropisk frukt i doften. Massor av mineraler i smaken, syrorna något dämpade och lätta tanniner i avslutningen. Finns hos Cibi&Vini för 110 DKK. Pedrottis Chardonnay är faktiskt ännu bättre och kostar 15 kr mer. Förresten, om du ändå är där se till att plocka med åtminstone en flaska av varje. Det här är viner som gör en snäll och vänlig.

2011 Domaine Joubert Cuvée à lÁncienne

Måste vara det mest prisvärda vinet på systembolaget. Nu slutsålt. Jag har allt mer börjat gilla beaujolais men tycker emellanåt att det kan bli lite väl mycket hype. Här finns allt som behövs för en liten peng. Inte mycket att fundera över, inget krångel, bara att dricka. Enjoy Wine importerade

2012 Poggio Trevalle Morellino di Scansano Riserva Larcille

Min favorit bland Poggio Trevalles utbud. Ett helt oförställt gott vin, en perfekt flaska att öppna när man vill ha nåt som inte ställer några krav. Rent, rakt, charmerande frukt och bra syror Emilie Vin sålde för under hundringen. Tyvärr är 12:an slutsåld

2013 Mylonas Winery Savatiano

Självklart måste det finnas ett grekiskt vin med på listan. Har druckit så många bra viner därifrån under 2015. Tyvärr faller de flesta utanför listan på grund av priset. Det här kvalar dock in med råge. Sparsmakad doft med citrus, päron och örter. Ren, frisk smak men mineralisk sälta i avslutningen. Gissar att det kommer att smaka ännu bättre till sommaren. Oinofilia säljer för 96 DKK. Det retar mig att jag missade Mylonas söta Sunday

NV Carolina Gatti El Gat Ros

Carolina Gatti har fått mest uppmärksamhet för sin Prosecco Colfondo och sin raboso. Jag gillar den här nästan näpna caberneten bäst. Den är så väldigt typisk Veneto-cabernet men med en extra växel. Okomplicerat och jordnära, enkelt men inte simpelt. Cibi&Vini säljer för runt den danska hundralappen och Bonden&Vinet säljer för 110+moms via privatimport.

2012 Gavioli Lambrusco Ancestrale

Under året dök det upp en massa kul grejer i Enjoy Wines sortiment. Domaine Joubert är ett exempel och den här rustika lambruscon en annan. Kostade runt 120 kr när det begav sig. Tyvärr slutsåld men den borde dyka upp igen.

2013 Marco Sara Ribolla Gialla

Måste ju ha med ettfriulanskt vin på listan och det är inte helt enkelt i denna prisklassen. Marco Saras Ribolla Gialla är dock ett exempel på att det faktiskt går. Gediget vinhantverk med massor av mineraler för 105 DKK hos Cibi&Vini




1 kommentar:

Dansk i 08 sa...

Mycket glädja att hitta i mitt hemland ;-)