söndag 14 februari 2016

KIck out the jams


Det är helt klart för lite MC5 på vinbloggarna. Och inte bara där. Det behövs någon som ställer frågan "Are you gonna be part of the problem or part of the solution?" i alla möjliga sammanhang. Den svenska vinscenen är kanske inte det viktigaste sammanhanget men likväl är den något som tar en en hel del av mina tankar.

Det var ett par texter av Alf Tumble i förra helgens DN som fick mig att börja tänka på MC5 (länk till text 1 och text 2). Tumble skrev om att Systembolagets utbud var likriktat och att mycket av det spännande som just nu händer i vinvärlden inte når bolagsbutikernas hyllor. Först tyckte jag det var lite kul att läsa uppräkningen av de spännande grejerna som saknas. Det speglade nämligen rätt precis vad jag provat, druckit och bloggat om under de senaste åren. Rätt snart fann jag läsningen mest tröttsam.

Naturligtvis har Alf Tumble rätt i sak. Problemet är att texter som dessa inte kommer att ändra någonting. För oss som är vinnördar slår han in redan inslagna dörrar. För den som inte är rejält insatt i vin så säger termer som "vinerna från Friulien", "de krispiga vita vinerna från Grekland" eller "det lika antika som trendiga vinet Methodé Ancestrale" inte särskilt mycket. Jag tror också att uppmaningen till läsarna (eller är den riktad till Systembolaget?) om att slänga skygglapparna och ge sig ut och leta mest väcker frågan "Leta vardå? ". Tanken på att beslutsfattarna på Systembolaget skulle säga "Ok Alf Tumble, tack för tipsen. Vi fixar till det" känns väl inte heller särskilt sannolik.

Så, hur skulle nu en vinskribent som ville vara en del av lösningen snarare än en del av problemet handla. Tja,  först och främst borde man inte nöja sig med att bevaka det som säljs via monopolet. Lär istället läsarna hur man handlar vin på nätet, tipsa om bra näthandlare och intressanta grejer som inte når de svenska butikshyllorna. Utmana lite. Våga nåt

Jag skulle också vilja se vinskribenter som gav sig ut och besökte de lite udda vinområdena. Besök Jura, Savoien, Santorini, Moravien, Carso eller Vipavska Dolina. Sätt in vinerna i ett sammanhang, berätta om druvor, odlare, område, traditioner. När jag skriver detta tänker jag också, visa lite passion, våga lämna den trygga kammaren, skriv texter som visar lite hjärta.


Sedan skulle jag också vilja läsa betydligt fler granskande texter. Kolla hur Monopolet sköter sitt uppdrag men nöj er inte med att tycka en massa. Plocka fram fakta att ställa mot Monopolets självförhärligande kampanjer. Löst tyckande och förnumstiga uppmaningar har aldrig lett till någon förändring.

3 kommentarer:

Winepunker sa...

Jag gillade alltid "Back in the USA" bättre, 'Lookin' at You' är äkta protopunk (om nu något sådant finns).

Ingvar Johansson sa...

Jag lyssnar hellre på "Back in the USA" men "Kick out the jams" är så skoningslöst rå. "Lookin' at You" är fantastisk. Särskilt singelversionen https://www.youtube.com/watch?v=-qVKdxOO9l0 som är befriad från Jon Landaus lite hämmande produktion

Anonym sa...

Det var verkligen huvet på spiken. Och det sagt med all respekt för tumble som ju ligger i en annan liga än t ex en annan stor svensk dagstidnings vinskribent.