söndag 18 september 2016

2015 Lamoresca Nerocapitano


Någon som har sett på knattefotboll? Ni vet där tjugo man jagar bollen i en lång klungspurt. Rätt ofta får jag intrycket att svenska vinscenen fungerar lite på samma sätt. Alla springer på samma boll, rör sig på samma frimärksstora plätt och ser inte ytorna som finns på resten av planen. Det verkar räcka med en producent i taget. Okej, vi har testat Milan Nestarec och därmed är Tjeckien avklarat. Strekov och man kan bocka av Tjeckien. Radikon och man kan bocka av både orangevin och Friulien. Tar vi oss till Vittoria på Sicilien så är Occhipinti namnet. Det är som att de stora namnen skymmer allt annat och det som utspelar sig i skuggan är mindre intressant. Åtminstone om man ger sig lite utanför allfarvägarna. Nyfikenheten sker på bredden men sällan på djupet.

Vid ett par tillfällen har jag plockat med mig Lamorescas frappato Nerocapitano till provningar och kommentarerna har oftast blivit något i linje med "Bra vin men inte lika bra som Occhipintis  "Il Frappato". Och - underförstått - därmed inte särskilt intressant. Vilket är lite synd.

2015 Lamoresca är lite blekt ljusrött i färgen. Doften är oerhört inbjudande. Blommig med körsbär, hallon och jordgubbar. Rakt, enkelt och oerhört charmigt. Smaken fortsätter på samma spår. Rätt lätt men med bra intensitet, friska syror och lätta tanniner. Jag gillar verkligen det här, särskilt när det är lite svalt. Charmigt, hög drickbarhet och väldigt användbart vin. Kul också att få ett annat uttryck av frappato. Det här gjort för snabb konsumtion snarare än lagring. 2015 verkar dessutom vara en bra årgång.
Finns att köpa via privatimport från Vin&Natur

13 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar knattefotbollsliknelsen och är glad och tacksam att du vill avvika från mönstret litegrand. Brukar ju tala om PK och åsiktskorridor. Så även i vinprovarsammanhang. B&J

Italienska viner sa...

Förstår vad du menar men samtidigt är det väl inget konstigt att man blir nyfiken på saker som man ser swisha förbi i flödena? Och när man sedan beställt hem grejerna vill man såklart prova dem och då blir det intensivt en kort period. Det räcker ju att 4-5 stycken gör såhär för att man ska tycka att det liknar en klungspurt.

Jag har haft Lamorescas frappato bredvid Occhipintis vid två tillfällen (en gång hemma hos dig) och vid båda har mitt intryck varit att den var så ointressant i jämförelse (om än annorlunda) att jag helt sonika inte brytt mig om den efteråt.

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

@itviner Håller definitivt inte med om att Lamorescas frappato är ointressant. Inte heller i jämförelse med Occhpintis variant. Två helt olika viner, gjorda i helt olika stil. Båda väldigt bra.
Att det blir intensivt under en period, som med Nestarec, har jag all förståelse för. Det jag åsyftade är mest att ingen verkar tänka tanken att det kan finnas något mer från det aktuella området.

@B&J Att avvika från mönstret är min favoritsysselsättning. Eller kanska kan man säga att det är mitt mönster...

Italienska viner sa...

Men så är det nog inte. Jag tror de flesta är medvetna om att det finns massor av bra grejer överallt, utöver det man just smakat - man väntar bara på att någon ska peka en i rätt riktning. Det är där du kommer in i bilden, Ingvar ;)

/Patrik

festvin sa...

Svårt att hålla både djup och bredd hela tiden. Jag tänker ofta lite slött att just det där som börjar dyka upp överallt är det intressantaste från ett visst område och vill gärna testa just det. Faller jag inte pladask då är det lätt att bara hasta vidare.
Men såklart förtjänar varje land (och region, vinmakare, vin ...) generellt mer uppmärksamhet än jag ger. Tycker det är svårt att hitta bakansen mellan fördjupning och upptäckarlusta.

Ingvar Johansson sa...

Det är klart att som vinintresserad person så ska man väl göra o dricka det man har lust med. Jag saknar väl mest något slags samtal kring sakernas tillstånd. Det hade ju exempelvis varit väldigt kul att få ta del av dina sherry-äventyr Patrik. En lång sammanfattande bloggpost som hade kunnat hjälpa mig att hitta in i den världen.
När ingen skriver, ingen snackar så kan man ju lätt få intrycket att ingen tänker.

Ingvar Johansson sa...

SEdan tror jag att det är en felaktig slutsats att det alltid är det intressantaste som dyker upp överallt. Snarare är det så att det handlar om att ha en god strategi för hur man hanterar sociala medier, ha rätt importörer för att synas.

Som enskild går det ju inte att ha både djup o bredd på allt. Man måste som sagt dricka det man har lust med men för min del har det varit berikande att ha ett område som jag fördjupat mig i. Tycker att jag lärt mig saker av det som jag har nytta av när jag närmar mig nåt nytt. Som t ex att det alltid finns fler stenar att vända på

Italienska viner sa...

Samtalet och snacket har nog sin naturliga och givna plats IRL.

Vi ses den 1/10! ;)

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Fast det där är ju för en synnerligen exklusiv och privilegierad skara. Tänk på alla de andra :-) Fast jag ser verkligen fram emot tillställningen.

festvin sa...

Helt med på att fördjupning ger kunskaper som går att vila på även i nya sammanhang - "i vattendroppen speglas världen" osv.
Fast när det gäller just Strekov och Nestarec handlar väl detta för de flesta främst om två spännande vinmakare snarare än ett aktivt intresse för deras respektive vinländer? Tjeckien och Slovakien är trots allt inte de givna vinländerna att fördjupa sig i, om man inte redan har järnkoll på allt annat.

Ingvar Johansson sa...

@Festvin Strekov o Nestarec är toppen på ett isberg... Frågan för mig är nu bara hur man ska få tag på grejerna. Är extremt sugen på att åka ner o botanisera.
Nej, Tjeckien o Slovakien är kanske inte de mest givna vinländerna att fördjupa sig i. Och kanske är det just därför jag har lust att göra det. Det beror väl helt enkelt hur ens vinintresse ser ut och vad det är för lust som driver en. Just nu fascinerar centraleuropa och det verkar hända. Jag tycker det är spännande att följa en utveckling

Johannes sa...

Ännu en bra artikel, problemet är väl snarast att andra vinproducenter är betydligt svårare att komma över, så tips som Lamoresca är kanon. Själv är jag ju svag i Ariannas farbror som gör COS. Skiljer sig också avsevärt från Ariannas Frappato, antar att du testat?

Ingvar Johansson sa...

Jo, så är det ju naturligtvis. Jo, jag har provat en del från COS och gillat, särskilt deras orange-vin