söndag 5 februari 2017

2014 Oltretorrente Timorasso

Timorasso är vanligtvis ingen druva som höjer min puls något nämnvärt. Minns att Carlo Meroli hade ett gäng för några år sedan som var bra utan att riktigt få igång mig. Jag börjar dock lära mig att under rätt omständigheter och i händerna på rätt person så verkar vad som helst kunna hända. Och det gör det ju allt oftare.  Man ställs inför ögonöppnare efter ögonöppnare och vinvärlden är i förändring

Som med det här vinet, 2014 Timorasso från producenten Oltretorrente i Colli Tortonesi. Det tar lite tid för mig att fatta, eller möjligen är det vinet som behöver tid för att öppna upp, hur bra det här egentligen är. Doften är verkligen aromatisk och fullpackad med gula frukt, honung, blommighet och mineraler. Smaken är riktigt kraftfull och fyllig. Citrus, mineraler och honung. Någon stans smyger sig en lätt rökighet in.

Först är det kraftfullheten som imponerar men det här är definitivt inget vin som bara går på kraft. Just nu är det väldigt ungt men man får ändå hintar om vad som väntar iform av djup och komplexitet om några år.

Importeras till Danmark av Vinhacker

Inga kommentarer: